Nieuwe koelwagen voor Voedselbank de Baronie

Lionsclub Donge Vallei maakt aanschaf mogelijk

Voor de deur van Goederenbank De Baronie prijkt sinds kort de zo vurig gewenste koelwagen, mogelijk gemaakt door Lionsclub Dongevallei en Rabobank Amerstreek. De twee sponsoren zijn er trots op dat ze de gift hebben kunnen doen, maar -zegt Adrie Swinkels van Lionsclub Dongevallei-
de Voedselbank is afhankelijk van de welwillendheid van leveranciers en van subsidie van de gemeenten. De subsidie is gewoonweg te klein om de noodzakelijke voorzieningen voor een goede distributie van de goederen aan te schaffen en te gebruiken. Bedrijven en andere organisaties zoals serviceclubs moeten daarom steeds vaker bijspringen. ,,De voedselbank is geen instelling die zichzelf kan bedruipen. Eigenlijk is het een wonder dat we het nog steeds voor elkaar krijgen", vertelt Jan Kooijman, initiatiefnemer van Goederenbank De Baronie.

Adrie Swinkels van Lionsclub Donge Vallei zegt:
“Wij zochten in 2013 contact met de Goederenbank en hebben sindsdien niet minder dan 25.000 euro opgehaald, onder andere door het geven van musicals, wijnproeverijen en andere activiteiten.  Het gaat verder niet om ons, maar het is wel belangrijk dat mensen weten dat zo'n wagen niet zomaar uit de lucht komt vallen. Zoiets kost veel geld en dat is er niet zomaar", geeft Swinkels aan.

De koelwagen is tweedehands, maar heeft nog maar weinig kilometers op de teller. ,,Nieuw is te duur, tweedehands vaak net goed genoeg. Deze is perfect. En het wordt ons gelukkig gegund,” zegt Jan Kooijman, die erg gelukkig is dat de Lionsclub en de Rabobank zo een grote aanschaf mogelijk hebben gemaakt. ,,We zijn geen commerciële instelling, kunnen zo'n wagen onmogelijk zelf aanschaffen. Het zou toch een stuk fijner zijn als we een stabiele financiële basis hadden, waarop het bedrijfsleven en andere geïnteresseerden kunnen aanvullen."

De koelwagen wordt gebruikt om bederfelijke goederen bij supermarkten op te halen en de uitgiftepunten in de directe omgeving te bevoorraden. De Goederenbank Baronie had een kleine oude koelaanhangwagen, die beduidend minder volume had dan wat er met deze nieuwe bestelbus vervoerd kan worden.